((راز بانگ ناقوس))

բառաչել

 تصویر ناقوس بزرگ قدیمی

علامه مجلسی در «بـِحار الأنوار»، ج‏14، ص 334، باب 22 در تفسیر بانگ ناقوس، گوید:

حارث اَعوَر میگوید: در حیرَة Hirah (شهرکی قدیمی از توابع کوفه) همراه امیر المؤمنین على(ع) راه مى‏ رفتم؛ به راهبی مسیحى رسیدیم که ((ناقوسى)) را به صدا درآورده بود.

على(ع) به من فرمود:

آیا مى ‏دانى این ناقوس چه مى‏ گوید؟ گفتم: خدا و رسول خدا(ص) و پسرعمّ رسول داناترند.

فرمود: این ((ناقوس)) مَثـَل دنیا و خرابى آن را مى ‏نوازد و مى‏ گوید:

(( به حق و راستى، که خدایى جز خداوند یکتا نیست و این راست و درست است. همانا دنیا ما را فریفت و سرگرم ساخت و سرگردان کرد، وهوا وهوس را در نظرمان نیکو جلوه داد و ما را به گمراهى کشاند. اى فرزند دنیا! آرام تر! آرام تر! (ای اهل دنیا، کمتر حرص بزن!)؛ بانگ رفتن است! بانگ رفتن! اى دل بسته و فرزند دنیا که حواسّ خویش را فقط در جمع آن دارى! توشه ای برای آخرت خود برگیر! همانا که دنیا گروه گروه را فانى مى‏ کند. هیچ روزى از ما نگذرد، مگر اینکه یکى از ارکان (پایه های جسم) ما را ویران‏ کند. همانا خانۀ باقی (آخرت) را تباه کردیم و به خانۀ فانى(دنیا) دل بستیم و وطن گزیدیم و نمى ‏فهمیم که در آن چه فرصتها که با کوتاهی خود از دست داده ایم، مگر آنگاه که بمیریم! ))

...حارث مى ‏گوید، پیش آن مرد مسیحى رفتم و گفتم: تو را به حق مسیح سوگند مى ‏دهم که همان گونه که ناقوس مى‏ نواختى آن را به صدا درآور! او شروع به زدن به ناقوس کرد و من حرف به حرف تا آخر گفتم.

گفت: تو را به حق پیامبرتان سوگند، چه کسى این موضوع را به تو خبر داده است؟ گفتم: مردى که دیروز همراه من بود. پرسید: آیا میان او و پیامبر(ص) خویشاوندى است؟ گفتم: آرى، پسر عموى پیامبر است. پرسید: تو را به حق پیامبرتان سوگند آیا این تفسیر را او از پیامبر شنیده است؟ گفتم: آرى. او...گفت: به خدا سوگند، من در تورات دیده ‏ام که خاتم پیامبران، پیامبرى است که آنچه را ناقوس مى ‏گوید، تفسیر کند.

- توضیحی از خواهر ارمنی، خانم «وارتانوش» در این رابطه:

چهار بانگ ناقوس زیر را بشنوید و در آنها بیاندیشید؛ دقیقاً فرمودۀ حضرت علی(ع) است:

Clang1 – بانگ تولّد انسان: ((تو اکنون متولّد شدی؛ فرصت زندگی را غنیمت بدان...))

Clang2 – بانگ فرصت کوتاه زندگی: ((توجّه بنما! عمر تو می گذرد! هشیار باش...))

Clang4 – بانگ مرگ ناگهانی: ((دیگر برای بیدار شدن، دیر شد...)) و این بانگ ناقوس، با طنین زوزه کش و دلخراش و غم انگیزش، گویی بر مصیبت مرگ تو می گرید و بر از دست رفتن فرصت زندگانی تو در دنیا نوحه می خواند...

Clang6 – بانگ صور اسرافیل و حضور در دادگاه حساب خدای دانا بر همۀ اسرار تو ...

برج ناقوس

- العربیة:

((سرّ صِیاح الناقوس))

«بـِحار الأنوار»، العلاّمة المجلسی، ج‏14، ص 334، باب 22 - تفسیر الناقوس:‏

1- ... عَنِ الْحَارِثِ الْأَعْوَرِ قَالَ: بَیْنَا أَنَا أَسِیرُ مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فِی الْحِیرَةِ (قربَ الکوفة القدیمة) إِذَا نَحْنُ بِدَیْرَانِیٍّ یَضْرِبُ بِالنَّاقُوسِ؛ فَقَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع یَا حَارِثُ أَتَدْرِی مَا یَقُولُ هَذَا النَّاقُوسُ؟! قُلْتُ: اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ابْنُ عَمِّ رَسُولِهِ أَعْلَمُ! قَالَ: إِنَّهُ یَضْرِبُ مَثَلَ الدُّنْیَا وَ خَرَابِهَا وَ یَقُولُ:

(( لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حَقّاً حَقّاً صِدْقاً صِدْقاً؛ إِنَّ الدُّنْیَا قَدْ غَرَّتْنَا وَ شَغَلَتْنَا وَ اسْتَهْوَتْنَا (بالشهوات و الأهواء) وَ اسْتَغْوَتْنَا؛ یَا ابْنَ الدُّنْیَا مَهْلًا مَهْلًا (فی حرصک و اتّباع أهوائک!) یَا ابْنَ الدُّنْیَا دَقّاً دَقّاً (أی: هذا دقّ الرّحیل! هذا دقّ الرّحیل!) یَا ابْنَ الدُّنْیَا جَمْعاً جَمْعاً (لِزادِ آخرتک!) تَفْنَى الدُّنْیَا قَرْناً قَرْناً، مَا مِنْ یَوْمٍ یَمْضِی عَنَّا إِلَّا أَوْهَىٰ مِنَّا رُکْناً؛ قَدْ ضَیَّعْنَا دَاراً تَبْقَىٰ (أی الآخرة) وَ اسْتَوْطَنَّا دَاراً تَفْنَى (أی الدّنیا)، لَسْنَا نَدْرِی مَا فَرَّطْنَا فِیهَا إِلَّا لَوْ قَدْ مِتْنَا! )).

قَالَ الْحَارِثُ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، النَّصَارَى یَعْلَمُونَ ذَلِکَ؟! قَالَ لَوْ عَلِمُوا ذَلِکَ لَمَا اتَّخَذُوا الْمَسِیحَ إِلَهاً مِنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. قَالَ فَذَهَبْتُ إِلَى الدَّیْرَانِیِّ فَقُلْتُ لَهُ: بِحَقِّ الْمَسِیحِ عَلَیْکَ لَمَّا ضَرَبْتَ بِالنَّاقُوسِ عَلَى الْجِهَةِ الَّتِی تَضْرِبُهَا!

قَالَ: فَأَخَذَ یَضْرِبُ وَ أَنَا أَقُولُ حَرْفاً حَرْفاً حَتَّى بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ "إِلَّا لَوْ قَدْ مِتْنَا"؛ فَقَالَ: بِحَقِّ نَبِیِّکُمْ، مَنْ أَخْبَرَکَ بِهَذَا؟! قُلْتُ: هَذَا الرَّجُلُ الَّذِی کَانَ مَعِی أَمْسِ (أی: علیّ بن أبی طالب علیه السّلام)؛ قَالَ: وَ هَلْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّبِیِّ مِنْ قَرَابَةٍ؟! قُلْتُ: هُوَ ابْنُ عَمِّهِ. قَالَ: بِحَقِّ نَبِیِّکُمْ، أَ سَمِعَ هَذَا مِنْ نَبِیِّکُمْ؟! قَالَ قُلْتُ: نَعَمْ! فَأَسْلَمَ، ثُمَّ قَالَ لِی: وَ اللَّهِ إِنِّی وَجَدْتُ فِی التَّوْرَاةِ أَنَّهُ یَکُونُ فِی آخِرِ الْأَنْبِیَاءِ نَبِیٌّ وَ هُوَ یُفَسِّرُ مَا یَقُولُ النَّاقُوسُ‏!

- تفسیر «وارتانوش» مِن أخواتنا الأرامنة بإصفهان، ذَیلَ هذا الحدیث:

اسمعوا هذه الأصوات الأربعة للناقوس و تأمّلوا فی طنینها و صُراخِها و صِیاحِها؛ تجدونها کما قال الإمام علی(ع) :

Clang1 صیحة الولادة: ((انت متولد! فاغتنم فرصة الحیاة فی الدنیا...))

Clang2 صیحة ضیق فرصة الحیاة: ((ألا! ألا! یمضی عمرُک سریعاً! انتبه! انتبه!...))

Clang4 صیحة الموت فُجاءَة ً: ((قد انتبهت متأخِّراً! لقد فات الأوان جدّاً للانتباه...)) و کأنّ هذه الصیحة المؤلمة الحزینة الکئیبة، تبکی علی مصیبة وفاتک و علی إضاعتک فرصة حیاتک فی الدنیا...

Clang6 صیحة حضورک للحساب عند الإله العالم بجمیع أسرارک...(کصور إسرافیل)...

The Great Bell or Chime of Westminster

Chimes' Clangs' Mystery

Miss. Vartanush (an Armenian girl) says from Imam Ali's interpretation:

* Listen to each one & imagine:

Clang1 – The sound (holler) of yor birthday & entry into this world!

Clang2 – The sound (holler) alerting you to shortage of your life time!

Clang4 – The sound (holler) grieving for your death & wasting life time!

Clang6The sound (holler) of your great auditor's day (Resurrection)!