14- سابقه تاریخی عزاداری برادران وخواهران ارامنه برای امام حسین (ع) وشهدای کربلا

فاطمیّه نوروز1392شمسی و رقاص بازی هنرپیشگان و مُطربی مجریان و ساز و آواز گوشخراش موسیقی صدا و سیمای ایران در این ایّام عزا و مصیبت اهل بیت پیامبر اکرم صلوات الله علیهم، ما را به یاد رقاص بازی و مطربی و ساز و آواز و موسیقی و سرود خوانی اهل "بعلبک لبنان" انداخت، که دچار نفرین حضرت امّ کلثوم (سلام الله علیها) شدند...

 فاطمیه نوروز 1392 شمسی و رقاص بازی صدا وسیمای ایران در ایام سوگواری و عزا

و باز هم در این میان، صد رحمت به برادران و خواهران ارامنه که همواره در جایجای تاریخ، نامشان در کنار عزاداری برای اهل بیت پیامبر(صلوات الله علیهم) بچشم میخورد...


تصویر صحنه ای از عزاداری خواهران ارامنه و زیارت خواندن ایشان برای امام حسین و حضرت ابوالفضل عباس - علیهما السلام

بدین شرح:

مرحوم "بدایع نگار" (میرزا محمد ابراهیم نوّاب تهرانی) (متوفای 1299ق) از نویسندگان فصیح و از ادیبان بلیغ و برجستۀ عهد محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار (رضوان الله علیهما) در کتاب مقتل گرانقدر فارسی خود که آن را برای مرحوم ناصرالدین شاه نوشته، در فصل "اهل بیت در مسیر شام"، هنگامی که حرکت کاروان اسیران کربلا از کوفه به شام (سوریه) را منزل به منزل گزارش نموده است، چنین می نویسد:

((... چون به "ارمینا" رسیدند و آن شهری معمور(آباد) بود (در مسیر مَوصِل عِراق؛ و از اسم آن پیداست که محلّ زندگی برادران ارامنه بوده)، عموم پیران و جوانان و زنان پرده ‏نشین بیرون دویدند و بر سر مبارک حسین(ع) بگریستند و بر پدر و جدّ او درود می ‏گفتند و بر کشندگان او لعن و نفرین می‏ کردند، و ایشان(سپاه ابن زیاد لعین) بدان جایگاه نتوانستند زیست! (یعنی نتوانستند بایستند!)...

(تا آنکه مینویسد) ...جانب بعلبک(لبنان) شدند. والی بعلبک بفرمود(دستور داد) تا ایشان را (یعنی سپاه ابن زیاد لعین را) بار دهند (یعنی پذیرایی کنند) و به اِعزاز و اِکرام، تلقی (یعنی استقبال و پیشواز) کنند. فوجی از مَخانیثِ شهر(جمع مِخناث: مطربان، آوازخوانان، و زن صفتان...) با آلات لهو و انواع مَعازِف (آلات موسیقی و ساز و آواز- جمع مِعزَفة) بیرون شدند و رایتها (پرچمها) برافراشتند و دُهُل(طبل) کوبیدن گرفتند (همان چیزهایی که امروز، در صدا و سیمای ما مورد استفاده و استقبال عموم است!!).

ام کلثوم فرمود: این شهر را چه گویند؟!

گفتند: بعلبک.

فرمود: "خدای تعالی، زَرع و حَرث (کشتزار) ایشان ببرد! و آبهای ایشان ناگوار کند! و ظالمان را بر ایشان دست دهد! و اگر همۀ دنیا به عدل و داد آکنده بُوَد، ایشان را جُز ظلم و بیداد نرسد!". (نفرینی که تاریخ، گواه تحقق یافتن آن در حقّ مردم لبنان بوده است).

چون از بعلبک کوچ کردند، شبانگاه به صومعه‏ راهبی (مسیحی) رسیدند...)).

(سپس داستان خریداری سر مبارک امام حسین(علیه السّلام) توسّط آن راهب مسیحی پاکدل و عزاداری او بر آن سر مبارک را نقل می کند، که مفصّل و معروف است...).

(فیض الدُّمُوع، بدایع نگار، نشر میراث مکتوب: 1374ش، صفحات 228 تا 233).

/ 3 نظر / 16 بازدید
آپیک

بارو جناب سجادی عزیز احسنت به شما بله متاسفانه نگهداشتن حرمت این روزها... من نمیدانم دختر وپسری که این روزها عروسی میگیرند و آنچنان بزن وبکوب راه میاندازند فردا که گرفتار میشوند با چه رویی... از انسان معتبری شنیدم که حضرت زهرا سلام الله علیها شب عروسی میگریند ، سبب را میپرسند از ایشان، میفرمایند که با دیدن این لباس به یاد لباس مرگ افتادم...! حالا تفاوت بین آدمها واقعا خیلی زیاده...! بگذریم جناب سجادی خیلی دوست دارم بیشتر باهاتون آشنا بشم ، از اینکه تشریف آوردید بسیار ممنونم، البته من هنوز نفهمیدم که آیا هایرن میدانید یا نه؟ ضمن اینکه به روسکی نیز ظاهرا آشنایی دارید؟! متسفانه من اینترنت پرسرعتم تمام شده اما همین طوری هم به شما سرخواهم زد واستفاده میکنم! از آشنایی با شما خوشوقتم کاش بیشتر خودتان را در معرفی نامه وبلاگ معرفی میکردید ، مثلا اینکه چند سالتان است ، آیا تحصیلات خاصی داشته اید و...! خدانگهدارمون[گل]

آپیک

سلام خیلی خوشحال و خوشوقت شدیم خدابخواهد بیشتر از وجود ارزشمندتان استفاده کنیم با اجازه شما البته! :-) من وبلاگ خوب شما را به لیست پیوندهای ناگسستنی افزودم در پناه خداوند باشیم ان شاء الله

م

درودوسپاس،دلایل برتری اسلام بر ادیان اسمانی دیگر(برگرفته از وبلاگ پرسمان کلامی:) 1- اسلام آخرین دین است و همیشه دین آخراز همه جهات بر ادیان پیشینامتیاز وبرتری دارد چون اگر دین بعدی بیایدو مکمل ادیان گذشته نباشد لغوخواهد بود . 2- اسلام منادی توحید در همه ابعاد آن استولی ادیان دیگربه انحراف کشیده شده اندمثل مسیحیت که قائل به تثلیث هستند . 3- تاریخ و شناسنامه دین اسلام کاملا روشناست ؛ در حالی که تاریخ ادیان گذشته کاملا مبهم و تاریک است. 4- معارف اسلام، عمیق و موافق بابراهین عقلی و شرعیت اسلام، گسترده ودر بر دارنده تمامی قوانین مترقی و حقوق انسانی و اجتماعی است؛ در حالی که برخی از معارف ادیان دیگربا براهین عقلی ناسازگار و شریعت آنها بسیارمحدود و فردی است. 5-